THE AL-CHEMIST

perjalanan dan penjelajahan fikiran menuju yang pasti....

Tuesday, January 8, 2008

Mencari Diri

Siapa aku? Siapa engkau? Siapa dia?

Kalau ditanya "apa itu aku?", "apa itu engkau?" atau "apa itu dia?", lebih mudah untuk dijawab.

Aku adalah kata ganti diri pertama.
Engkau adalah kata ganti diri kedua.
Dia pula adalah kata ganti diri ketiga.Mereka pun kata ganti diri ketiga juga.

Tetapi, persoalannya, "siapa"...
Siapa "aku", "engkau", "dia" dan "mereka itu"?

Adakah engkau benar-benar kenal akan siapa engkau itu?
Aku? Aku sendiri tidak pasti adakah aku benar-benar kenal akan siapa aku.

Siapa engkau? Ah! Biarlah engkau sendiri yang jawab.
Siapa dia? Biarlah juga dia sendiri yang jawab.
Siapa kita? Marilah kita sama-sama berbincang dan berfikir tentang ia.

Diri kita ada jasad. Diri kita ada roh. Itu sesuatu yang pasti.
Ada jasad, tiada roh. Bangkailah jadinya.
Bagilah bahasa yang elok sikit, Mayat. Eh! Terasa seram pula jadinya.
Kalau ada roh, tiada berjasad. Apa pula?
Mungkin Malaikat, mungkin pula Iblis. Mungkin juga ada yang ingin menambah lagi.

Roh tetaplah roh, dan jasad tetaplah jasad. Roh itu urusan Tuhan. Janganlah dikaji-kaji. Ianya halus sampai tak terlihat dek mata kasar mahupun mikroskop elektron berkuasa tinggi. Tetapi, memenuhi badan.
Apa itu? Halus memenuhi jasad? Satu jasad ada banyak roh-kah?
Bukan! Satu jasad cuma ada satu roh.
Tapi tadi kata roh tu halus, macam mana boleh memenuhi jasad?
Erm..... ???

Dah dikatakan tadi, roh itu utusan Tuhan. Jangan dikaji-kaji. Kenapa degil?

Bukankah roh sebahagian dari diri. Kenal diri, maka kenallah Tuhan.

Eh! menjawab pula. Dah habis kajikah tentang jasad? Apa sifatnya, apa cirinya, apa apanya. Kalau sudah habis kaji tentang jasad kamu itu, maka aku tanya kamu, Berapa helaikah bulu roma yang kamu ada? Kalau kamu dapat jawab dengan tepat, silalah kamu kaji tentang roh. Kamu dah kashaf agaknya. Aku belum lagi. Berapa helai bulu hidung pun, aku tidak tahu.

Inilah jasad aku. Itulah jasad engkau. Jasad itu Ahmad Albab yang punya (jasad si Ahmad Albab lah). Betulkah jasad engkau, engkau yang punya? Kalau engkau yang punya, kenapa tak tahu bilangan bulu romanya. (Kalau dah kashaf, tentu kamu tahu ini ayat provokasi bagi yang sama-sama belum kashaf macam aku).

Apa kejadahnya jasad tu? Jasad itu badan. Badan itu tubuh. Apa pula kebendanya badan dan tubuh itu? Tak payahlah aku jawab. Aku ni tidak layak menjadi guru tadika. Cepat naik darah.

Hakikatnya, jasad itu adalah sel yang membahagi. Asalnya, dari dua sel separuh lengkap satu dari ibu dan satu dari bapa. Ya, jasad kita adalah sel ibubapa kita yang membahagi. Cuma ia terlepas dari jasad ibubapa kita. kalau tak kerana ia dihidupkan dan membahagi, tetaplah kita sebagai satu sel serpihan dari ibubapa kita yang mungkin dikeluaran sebagai daki. Mujur kita bukan dari sel kulit. Tapi dari sel yang lain.

Setelah membahagi, kita membesar. Membesar bukan kerana sel itu yang menjadi besar, tetapi dek kerana bilangan sel yang bertambah. Lalu sebahagiannya membentuk otak. Istimewanya manusia, dikatakan diotaklah letaknya akal. Apa pula akal itu?

Akal itu fikiran kita. Kita belajar dan berfikir. Bukan serpihan dari ibubapa kita. Tetapi, ada kalanya termakan juga kita akan akal fikiran ibubapa kita.

Namun, semakin kita besar, semakin kita belajar. Bila bertambah pengalaman hidup, semakin jelaslah pegangan akal kita. Sampai ada yang membantah ibubapa.

Balajar dan memikir. Apa yang dia fikirkan, hanya dia yang tahu.

Jika jasad hanya meneruskan proses pembahagian sel yang membentuk jasad yang sama dengan jasad datuk nenek dan moyangnya. Maka, akal pula bila terus menerus berfikir, akan membentuk satu pemikiran yang jauh dari pemikiran datuk nenek dan moyangnya. Dari pemikiran primitif ke pemikiran moden(?).

Lalu, berlaunglah si pemikir mengatakan "akal itulah aku". Dan bermadahlah si pemikir:
Roh itu urusan Tuhanku
Jasad itu serpihan ibubapaku
Maka akal itulah aku yang sebenarnya

Namun, timbul pula pertanyaan baru.

APAKAH AKAL ITU? APAKAH SIFATNYA? CIRINYA? BENTUKNYA? LETAKNYA? DAN SETERUSNYA.

Jasad yang tampak pun kita tak kenal, lagikan pula akal yang tak kelihatan.