Inilah risalah "Pedoman Sembahyang Berjemaah" oleh Almarhum Tuan Guru Haji Abdul Rahman Pondok Lubuk Tapah, Pasir Mas Kelantan.
Dicetak kali yang pertama pada tahun 1969.
Bismillahirrahmanirrahim.
[Pujian bagi Allah dan selawat ke atas rasulullah]
Adapun kemudian daripada itu, maka tatkala melihat hamba akan setengah saudara2 hamba yang menunaikan sembahyang berjemaah pada setengah2 tempat hal keadaannya meninggal mereka itu akan adab2 baginya. Maka bergerak fikiran hamba akan menuliskan satu risalah yang menyata ia akan setengah adab2 yang tertentu baginya supaya dapat kelebihannya bagi mereka itu dan terpelihara daripada batal sembahyang mereka itu sekira2 mengamati2 mereka itu. Dan hamba susunkan di dalamnya tiga fasal dan satu khatimah. Dan akan Allah taala jua hamba pohonkan bahawa memberi manfaat Ia dengan ini risalah bagi hamba sendiri dan bagi sekalian pembacanya. Dan bahawa menjadi Ia akan dia ikhlas semata2 menuntut keredhaan-Nya kerana bahawasanya Ia sangat kuasa atas tiap2 sesuatu. [Mohon taufik Allah]
Fasal yang pertama pada menyatakan hukum sembahyang jemaah dan kelebihannya.
Dan disyarakkan sembahyang berjemaah kemudian daripada berpindah Nabi ke Madinah. Dan ialah ketentuan umat ini seperti Jumaat dan dua hari raya. Dan iaitu sunat muakadah di sisi Rafi'i. Kata qil sunat kifayah. Kata qil fardhu 'ain. Dan terlebih sah di sisi Nawawi fardhu kifayah. Dan tak dapat tiada daripada zahir ketandaan jemaah dengan mendirinya dengan satu tempat di dalam kampung kecil dan beberapa tempat di dalam kampung besar, baru lepas tuntutannya dengan sekira2 zahir segala pihaknya ketandaan jemaah. Maka jika muafakat mereka itu atas mendirinya di dalam segala rumah2 dan tiada zahir dengan dia ketandaan nescaya tidak gugur fardhu.
Maka jika tertegah mereka itu daripada mendirinya atas barang yang disuruh akan dia nescaya memperang akan mereka itu oleh imam atau gantinya tiada lainnya.
Dan telah datang beberapa khabar yang banyak pada menyatakan kelebihannya. Setengah daripadanya khabar Bukhari dan Muslim [teks Arab hadis] ertinya bermula sembahyang berjemaah terlebih afdhal daripada sembahyang seorang dengan dua puluh tujuh darjat. Dan setengah daripadanya khabar at-Tabrani daripada Anas [teks Arab hadis] ertinya barang siapa berjalan ia kepada sembahyang fardhu berjemaah maka iaitu seperti kerja satu haji dan barang siapa berjalan ia kepada sembahyang sunat maka iaitu seperti kerja umrah yang sunat. Dan setengah daripadanya khabar Tarmizi daripada Anas pula [teks Arab hadis] bermaknanya barang siapa sembahyang ia empat puluh hari dalam berjemaah mendapat ia akan takbiratul ihram mengiringi imam disurat baginya dua kelepasan satu kelepasan neraka dan kedua kelapasan daripada nifak yakni perangai munafikin percaya zahir ingkar batin.
Dan telah membilang salaf akan luput sembahyang jemaah akan bala dan adalah setengah salaf keluar ia pergi ke kebun tamar baginya kemudian balik ia, tiba2 manusia sudah sembahyang Asar maka mengucap ia inna lillahi wa inna ilaihi raji'un luput dah aku sembahyang jemaah ini, maka ia pun jadikan kebunnya sedekah kepada miskin2 ganti kerugiannya. Dan adalah Abdullah bin Umar r.a luput sembahyang jemaah 'isyak maka sembahyang ia pada malam itu hingga naik fajar kerana tampal kerugian itu.
Dan berkata setengah salaf tiada meluput akan seorang oleh sembahyang jemaah melainkan dengan sebab dosa yang mengena ia akan dia.
Bersambung...
No comments:
Post a Comment